|
|
עלייה שיתופית
דף הבית > הסיפורים שלכם >
עלייה שיתופית
מה לצעיר יהודי, בן מעמד הביניים האנגלי, ולעלייה ולחיים בקיבוץ שיתופי-עירוני? ג'יימס גרנט רוזנהד מספר כיצד הוא וחבריו שינו את חייהם ואת תנועתם – הבונים דרור איך ולמה בחרתי אני, יהודי אנגלי מהמעמד הבינוני, עם תואר ראשון במשפטים, בחיי קיבוץ שיתופי? השאלה והתשובה אולי היו מובנות מאליהן במאה הקודמת, כשהציונות הסוציאליסטית (ואידאולוגיה באופן כללי) היתה פופולרית יותר והקיבוץ היה הביטוי העליון של האידאולוגיה הזאת. אך מה בימינו, בעידן הפוסט-מודרני, פוסט-סוציאליסטי, פוסט-ציוני? למה "לעשות עלייה" ולבנות קיבוץ כשמרבית הקיבוצים הופרטו או נמצאים בתהליך הפרטה, ואפילו המיעוט השיתופי עסוק יותר בלהגן ולשמר מאשר ביצירה חלוצית? התשובה היא שזה קרה בתהליך רב שלבי.
| הזדהות: ראשונה היתה ההתחברות שלי לתנועת הנוער "הבונים דרור". זה לא היה חיבור אידאולוגי, אלא חברתי – התנועה זימנה לי את החברויות הקרובות ביותר שלי ואת חוויות קבוצת השווים החזקות ביותר שהיו לי. התנועה לא משכה אותי כסוציאליסט או כציוני, אלא כבן נוער עם צרכים חברתיים שלא נענו כהלכה על ידי משפחתי ועל ידי הסביבה הצרה של הקהילה היהודית בלידס. העובדה שפסגת החברויות התנועתיות והחוויות הקבוצתיות היתה בישראל, בקיבוץ, בזמן איסוף ביצים מתחת לאלפי תרנגולות כל יום, לא חיברה אותי מיידית לגורל הקולקטיבי של הקיבוץ. בזמנו – במהלך שנת ההכשרה בקיבוץ בית העמק – הקיבוץ היה רק הרקע. אם זאת, החוויות החברתיות האלה, יחד עם שנים של אחריות הולכת וגוברת בתנועת הנוער, שינו משמעותית את הזהות שלי לנצח – "אני" הפך ל"אנחנו": אנחנו התנועה והתנועה נמצאת בתוכי. |
| אחריות: רק אחרי שחזרתי לאנגליה, כשלמדתי משפטים באוניברסיטה, רעיון הקיבוץ חדר אליי, דווקא דרך היעלמותו. בכל ביקור שלי בישראל המשבר בקיבוצים העמיק וההפרטה התקדמה עוד צעד. המשברים והשינויים העציבו אותי מאוד, וכך הגעתי לתחושת אבדן ולאחריות קולקטיבית: גרעינים מ"הבונים" ומ"דרור" מהעולם כולו בנו וחיזקו חמישים קיבוצים לאורך חמישים שנה, לכן לבטח אנחנו אחראים, לפחות חלקית, לקיבוצים האלה, לרעיון הקיבוצי, ולכן גם למשבר ולפתרונו. המשבר בקיבוצים עזר לנו לראות את עצמנו כחולייה בשרשרת דורות תנועתית. שרשרת שהחזון ההיסטורי הברור ומערכת הערכים שלה הולכים ומתפרקים. |
| דוגמה אישית: רבים מאיתנו דיברו בלהט על הצורך בעלייה למשק היעד שלנו – תובל – כדי "להציל את הקיבוץ", אבל דיברנו על דברים רבים נוספים: הצורך בשלום במזרח התיכון ובמדינת רווחה חזקה באנגליה. למעשה, אלה היו רק דיבורים. כמעט אף אחד מהתנועה לא "עשה עלייה" לקיבוץ בעשרים השנים שבין 1979 ל-1999. התוצאה היתה משבר בתנועת הנוער שלנו, שב-20 שנים ללא הגשמה ודוגמה אישית הלכה והפכה למועדון חסר משמעות. מדריכים היו פחות ופחות מחויבים ומלאי מוטיבציה, ולמה שיהיו, אם מדובר בסתם מועדון? זה היה המשבר בתנועת הנוער שלנו שלבסוף הביא אותי להגשמה. הבנתי שאנחנו צריכים את רעיון הקיבוץ כחזון מרכזי ושבלעדיו תנועת הנוער הופכת חסרת משמעות ומתה. נדרשנו לחדש את ההגשמה בקיבוץ באמצעות דוגמה אישית כי המשבר בקיבוצים הפך למשבר בתנועת הנוער. שותפים להגשמה: היו לפעמים עשרה חברי תנועה שבאו למפגשי הגרעין בלונדון סביב רעיון חידוש העלייה השיתופית ובניית קיבוץ עירוני. לבסוף רק שלושה מאיתנו עלו. מציאת שותפים רלוונטיים לחידוש הרעיון הקיבוצי בדרכים וצורות חדשות היתה שלב קריטי בתהליך שלנו. קודם כל, היינו זקוקים לשותפים ישראלים מקומיים, שהבינו את המשבר ועסקו בעצמם בפתרונו. מצאנו את רון שצברג מקיבוץ תמוז ואת גילי יני מרביד בתור מדריכים. הקיבוצים העירוניים ותנועת הבוגרים של "הנוער העובד והלומד" נתנו לנו השראה אידאולוגית ודגמים מעשיים ליישום הרעיונות שלנו. בסופו של דבר, הם איפשרו לנו לבצע את הצעד הגדול מתאוריה למעשה ולהתחיל מהפכה אישית ולאומית – מיהודים בריטים בני מעמד הביניים לחלוצים ישראלים. אחרי העלייה מצאנו שותפים טבעיים מ"הבונים דרור" במדינות אחרות (ארצות הברית, קנדה ואוסטרליה) לבניית קבוצת יובל, הקבוצה האינטימית שהקמנו בירושלים ב-1999. המשכנו להדריך ולבנות כמה קבוצות שיתופיות משימתיות בארץ מקרב בוגרי "הבונים דרור" מכל העולם, בשותפות עם חברינו מתנועת הבוגרים של "הנוער העובד והלומד”. היום אנו חיים את חיינו השיתופיים כחברים בקבוצת יובל, שהיא חלק מהקיבוץ העירוני משעול, ועסוקים בהקמת קיבוצי מחנכים חדשים ברחבי ישראל כחלק מ"קבוצות הבחירה של המחנות העולים”. רבים מאיתנו דיברו בלהט על הצורך בעלייה כדי "להציל את הקיבוץ". למעשה, אלה היו רק דיבורים. כמעט אף אחד מהתנועה לא "עשה עלייה" לקיבוץ בעשרים השנים שבין 1979 ל-1999 |
|