בִמקוֹם - אתר לצעירים
 
 
 
כניסה לקהילת במקום
 
דואר אלקטרוני
 
סיסמה
 
שכחת סיסמה?
 
 
משתמש חדש?
 
 
 
 
לוח עבודה בקיבוץ.png
 
 
 

חברי יטבתה בין הקצוות

דף הבית > הסיפורים שלכם >  חברי יטבתה בין הקצוות
 
 
 



ביטבתה התנהל רב שיח מעל דפי העלון על עמדתם ביחס למחאה החברתית. הם נשאלו שאלה של זהות: מי אני חבר יטבתה - סוציאליסט או קפיטליסט, הפועל או בעל ההון, הרפתן או בעל המחלבות? בחרנו להביא לבמקום חלקים מהדיון  
 
יטבתה בימים הראשונים(באדיבות אתר קיבוץ יטבתה)
הקיבוץ בימים הראשונים
(באדיבות אתר יטבתה)

אחת השאלות שליוו אותי כל חיי וגם ימשיכו ללוות כנראה, היא "מי אני?". התשובה שבדרך כלל עובדת היא השאלה "תלוי מתי שואלים."

ב-6:30 בבוקר אני אבא לשני ילדים, ב-7:30 עובד מחלבה, ב-12:30 בעל שמזמין את בת זוגו לארוחה בחדר האוכל, בהמשך היום, אם אני מוצא חצי שעה פנויה, אני אותו ילד שמתאמן ורוצה לדעת לנגן בגיטרה וב-22:30 אני סטודנט שמנסה לסיים תזה שגם היא, בלי להתכוון, מתרכזת בזהות:

[פונט ציטוט] "תנאים חיצוניים כמו חינוך, סביבה חברתית והזדמנויות תעסוקה, בשילוב עם מאפיינים פנימיים כמו מגדר וגיל, מעצבים את הזהות. הזהות לעולם אינה קבועה. היא משתנה ומתפתחת לאורך החיים, בהתאם לשינוי במעמד ולמגוון הקשרים שונים."

סוציאליסט או קפיטליסט?

"הסוציאליזם טוען שכדי להשיג חברה שוויונית יותר יש לבטל את החירות האישית בתחום הכלכלי. לשם כך על המדינה להפקיע את הקניין הפרטי ולנהל את חיי הכלכלה בעצמה."

מסכים עם כל מילה, חוץ מהמילה "מדינה". כשזה בידי ה"מדינה" משהו מתקלקל בדרך.

אחת ההגדרות לקפיטליזם היא "רדיפה אחר רווח באמצעות מפעל קבע. הרדיפה היא אחר רווח המתחדש ברציפות, אחר רווחיות."

מסכים עם כל מילה, רווח אינו מילה גסה. בלעדיו, הקיבוץ לא היה שורד במתכונתו למעלה מ- 50 שנה. 

בעל מחלבה או רפתן?

מתנדב לשעבר באחד מהקיבוצים, שחגג לא מזמן 70, ענה כבר על השאלה הזאת:

"You might like to eat caviar, you might like to eat bread,

you may be sleeping on the floor, sleeping in a king-sized bed,

but you're gonna have to serve somebody, yes indeed". (Bob Dylan)


ובתרגום פשוט: גם אם אתה ראש הממשלה, אתה עדיין משרת של העם. גם אם אתה בעל מחלבה, אתה עדיין משרת את הצרכנים שלך וכחבר קיבוץ אתה משרת את הקהילה.

בעל ההון או פועל?

כאשר סטף ורטהיימר, אולי בעל ההון העשיר בישראל, נשאל פעם מה היה רוצה שייכתב על מצבתו  הוא ענה "אני רוצה שיהיה כתוב: הוא היה חרט טוב."

אז מי אני?

תלוי מתי שואלים.

 

 
 
 
סוציאליסט לא מתפשר בעולם
 קפיטליסטי ( דובי הלמן)
 
 סוציאליזם ועושר (עידית גרפונקל)
חברה סוציאליסטית – מהי?
זוהי חברה שבה מתקיימת אחדות של המשק והחברה, אחדות של העבודה וההון. החברים בה הם היוצרים את מקורותיה ואת פירותיה, אותם הפירות שמחולקים לרווחתם ולקיומם של החברים בה. יצירת המקורות היא תוצאת השילוב של הון ועבודה – החברה היא בעלת ההון, והיא המפעילה אותו על ידי עבודת חבריה. החברה הסוציאליסטית רואה לנגד עיניה את צורכיהם של בני האדם. היא מאמינה בקיום ערבות הדדית, קשר אישי, סולידריות, שיתוף והשתתפות המסלקים את הניכור. יש בה נורמה של עבודה שהיא ערך כשלעצמה. היא מעלה את חשיבות הקיום-העצמי ללא ניצול הזולת והסתפקות במה שניתן להשיג מפירות עמל חבריה. לעומתה, במרכז המשטר הסוציאל-דמוקרטי עומדת מדינה, מדינת הרווחה. המדינה אינה בעלת הון אלא משתמשת במסי אזרחיה כדי לחלק את הרווחה בצורה נאותה ביניהם. במדינה כזו, יש משמעות למושג צדק חלוקתי (שלא כמו בחברה סוציאליסטית, שבה החברים הם בעלי הנכסים, והם מחלקים ביניהם את פירותיהם). בחברה סוציאליסטית אין מקום לפער בין הצריכה וההכנסה. במדינה הסוציאל-דמוקרטית, לעומת זאת, יכול האזרח לצרוך לפי רצונו, אך לחזור ולדרוש מהמדינה שתתמוך ברמת החיים שהוא מבקש לעצמו. המקום היחידי שבו חיים אנשים בחברה סוציאליסטית ממש, הלכה למעשה, הוא הקיבוץ (ולא המוטציות שלו). הקואופרציה, שהקיבוץ הוא צורה שלה, היא הדרך שבה אנשים, ולא רק חברות גדולות, יכולים לקיים סוציאליזם בתנאי השוק של העולם הקפיטליסטי. על ידי התאגדות משותפת של תאים וקבוצות ניתן לקואופרציה כוח משותף בשוק ודרך לצבור במשותף הון, כתשובה לאשראי הנדרש להפעלת כל משק מודרני. כל מי שהצליח לצלוח את ההרצאה הקצרה הזו עד כאן, יוכל ללמוד בנקל, שהמחאות והכיכרות אינן לרוחי, שכן אינני מקבל את הפשרה הסוציאל-דמוקרטית שהן מבקשות. אני גם הרפתן וגם בעל המחלבה. אני סוציאליסט החי בתוך עולם קפיטליסטי, אך איני מתפשר על הערכים הסוציאליסטיים. אני בעל אמצעי-הייצור ואני גם המפעיל אותם – הפועל.

 

אני סוציאליסטית. מגיל אפס אמא אמרה לי שכל האנשים שווים ושכל עבודה, במיוחד אם היא כרוכה במאמץ גופני, מכבדת את מי שעוסק בה. טוב, היא לא ממש אמרה את זה, אבל החברים הכי טובים שלה היו הגנן שהוצע לו תפוז כל פעם שהגיע, החלבן שקיבל כוס לימונדה כשהביא את בקבוקי החלב מיוזע כולו, ואפילו מפני הזבל היו זוכים תמיד להצעת משקה קר ולשלום חייכני. גם אבא שלי לא טמן ידו בצלחת, אם כי אצלו הכל היה יותר מהראש ולא מהבטן: קרא את כתבי מרקס ואנגלס, הקים קן של השומר הצעיר במונקאץ' עיר הולדתו ואף הוזמן למשטרה וחטף מכות באשמה של הסתה נגד המשטר הקומוניסטי ועיסוק בתנועה ציונית! כך הגעתי לתנועת השומר הצעיר ולגרעין שהקים את קיבוץ אליפז. כן, באמת האמנתי שלחיות בקיבוץ זו הדרך הנכונה ביותר כדי לקיים אורח חיים סוציאליסטי – כולם שווים, כל עבודה מכבדת את בעליה והמערכת הזו יוצרת יחסים אמתיים יותר בין האנשים, אחווה ורעות. ובכלל, יש לי מזל אם הצלחתי בלימודים או אם ההורים שלי אהבו אותי כשהייתי קטנה – לא לכולם היה מזל כזה. בשנות השמונים, החלה התנועה הקיבוצית את תהליך השקיעה שלה. קיבוצים רבים נטשו את הרעיון הבסיסי של שיתוף ושוויון ונותרו מעטים שנאמנים לו. לשמחתי, יטבתה הוא אחד מהנותרים. אני שומעת את מקהלת הציניקנים "הרי כל זה מתאפשר רק בזכות המחלבה. קחו את המחלבה מיטבתה וכל ה'שיתוף שמיתוף' ייפול כבניין קלפים וכל אחד ידאג רק לעצמו." "כן" אני שומעת את הזקנים מהחבובות אומרים בקול ארסי, "קחו מיטבתה את הכסף שלה ותראו איך היא מיד הופכת ליהל, או במקרה הגרוע – רחמנא לצלן – לבית אורן!" וכאן עולות לי שתי שאלות: הראשונה – האמנם הכל מתאפשר רק בגלל רמת החיים הגבוהה שמאפשרת המחלבה? והשנייה – האם זה לא קצת הזוי לנהל סוציאליזם בעזרת מפעל משותף עם גוף קפיטליסטי, מפעל שמנסה לשפר את רווחיו ככל יכולתו על חשבון צרכניו, על חשבון עם ישראל ששותה את השוקו שלו? אתחיל דווקא מהשאלה השנייה. אני חושבת שאפשר וחשוב להתנהג כלפי חוץ בצורה עסקית ויחד עם זאת לשמור מול העובדים, הספקים וכלל החברה על כללי משחק הוגנים. לא להיות מניאקים אבל גם לא פראיירים.
   במחלבה יש יחסית הרבה אוטומציה כי המחלבה נמצאת בקיבוץ יטבתה שבערבה. כן, צריך לנסות להתייעל ולא צריך להוריד מחירים ולא להרוויח, כי אז לא נשרוד ומה זה יועיל לסוציאליזם העולמי או לעניים בישראל? אפילו להיפך, אם כל הסוציאליסטים יהיו עניים אז המתנגדים יאמרו שזו הוכחה שאי אפשר באמת להצליח לחיות וגם להיות סוציאליסט, אז בעצם כדי לחזק את השפעת הסוציאליזם צריך דווקא להיות מוצלחים ובמצב כלכלי טוב. לקבוצת שטראוס אליה אנו משתייכים קשה לפעמים להבין את ההתעקשויות שלנו (אוטומציה אמרנו?), אבל אני חושבת שעם השנים הם נותנים לנו "להתקשקש" באמונות שלנו, ולפעמים הם אפילו חושבים שאנחנו צודקים. על השאלה הראשונה קשה יותר לענות.אני רוצה להאמין שרוב האנשים שנמצאים כאן יהיו בעד שיתוף ושוויון גם אם יהיה פחות לכולם ונצטרך להצטמצם, גם אם בגלל השיתוף יהיה לחלק מהם פחות מאשר אילו היו חיים בעיר, אבל אני לא יכולה להיות בטוחה בזה. סביר להניח שבעשור הקרוב יפקוד אותנו משבר כלשהו. אם נשרוד אותו ונישאר שיתופיים אזי התשובה היא שאנחנו באמת מאמינים בשיתוף גם כשצריך לשלם מחיר אישי. ואם לא, אצטרך למצוא דרך לשוחח עם אמא שלי ולשאול אותה מה עושים אם חושבים שכל בני האדם שווים, אבל לא מוצאים עוד אנשים שחושבים כך, או לפחות לא מוצאים מספיק כאלה. אנסה לדבר אתה מחר בחלום. אני חושבת שהיא תגיד לי שאחרי כל מה שלימדה אותי היא בטוחה שאדע בעצמי מה לעשות, ואז תניח יד על ראשי ותחייך אלי.